Menu

Schimba-ti gandurile si iti schimbi calitatea vietii!

0 Comment

In experienta mea personala si profesionala am avut deseori discutii privind felul cum gandurile ne modeleaza emotiile si ne influenteza trairile si comportamentul.

Intrebarea frecvent adresată de catre clienti si prieteni era următoarea: „Ce vrei sa spui prin faptul ca ar fi bine ca oamenii sa fie atenti la ceea ce gandesc, mai ales in situatiile pe care le percep ca fiind neplacute sau care ii fac sa simta emotii cum ar fi: rusine, vinovatie, neliniste, iritabilitate, nervozitate, furie etc. Iar răspunsul frecvent este: „Exact ceea ce am spus. Daca am ajunge sa intelegem ca suntem singurii raspunzatori pentru alegerea gandurile noastre (nu ne impune nimeni ce anume sa gandim), cu siguranta putem avea o viata mult mai satisfacuta din punct de vedere emotional”. Aceasta se intampla pentru ca gandurile creeaza emotii, emotiile creeaza sentimente şi sentimentele creează comportamente si in cele din urma obiceiuri…de fapt, ceea ce reprezinta viata noastra. Aşadar, este foarte important ce si cum gandim, pentru ca de aceste aspecte depinde calitatea vietii noastre. Oamenii, deseori, fara sa constientizeze, au tendinta de a se autosabota; fac acest lucru prin dialogul lor interior, adica prin gandurile pe care le accepta şi le hranesc. Pentru ca ce este pana la urma ganditul? Un dialog interior care, din pacate, se petrece pe pilot automat. Şi de cele mai multe ori pilotul automat este setat pe negativ. Pentru ca rareori se intampla sa ne oprim si sa reflectam asupra validitatii rationamentelor noastre.

Este necesar să fim conștienți de faptul că noi suntem cei care dam insemnătate evenimentelor; gandurile noastre sunt cele care participă la aparitia trairilor, sentimentelor pe care le avem vis-a-vis de o persoana, de un eveniment.

Acest principiu, des discutat in sedintele de terapie a fost initial consemnat de catre mai multi filozofi antici, dintre care cel mai relevant fiind faimosul stoic Epictet, care in secolul 1 î.Hr, a scris: “Oamenii nu sunt afectati de ceea ce li se intampla, ci de cum interpreteaza ei ceea ce li se intampla”. Filozofia postmoderna recenta accentueaza din nou aceasta perspectiva si subliniaza faptul ca nu exista bine sau rau absolut –  ci doar ceea ce noi oamenii vedem ca fiind potrivit sau nepotrivit. In epoca contemporana, una dintre cele mai importante teorii psihologice pe aceasta tema este cea a lui A.Beck, “parintele” psihoterapiei cognitive. Modelul cognitiv al lui A. Beck susține ca un eveniment in sine nu determina felul in care traim emoțional evenimentul si nici comportamentul nostru nu este determinat de evenimentul in sine (adică de fapte), ci de felul in care interpretam evenimentul. Modelul cognitiv al lui Beck, folosit in mod curent de catre terapeuții cognitivisti, se bazeaza pe legatura intre ganduri si emotii, cunoscuta formulă „thoughts-feelings. Cu toții avem ganduri automate. Nici macar nu observăm aparitia lor. Aceste ganduri doar apar și de regula dispar din campul constiintei. Cand aceste ganduri automate sunt negative, repetitive, persistente iar noi insine le acordam un grad sporit de credibilitate (adica credem ca sunt adevarate), atunci starile de dispoziție generate de ele sunt negative. Acesta este primul lucru pe care il observam, de fapt il simțim: emotia si apoi, prin antrenament si educatie, ajungem sa recunoastem mai usor gandurile automate. In urma cercetarilor, s-a constatat ca o persoană are in medie 60.000 de ganduri pe zi, din care 40.000 sunt ganduri preluate din ziua anterioara. Sa ne gandim asadar, cam ce inseamna gandurile automate pentru noi, tinand cont ca aproximativ 67% dintre gandurile unei zile sunt aceleasi cu cele de ieri, de alalteieri s.a.m.d…

Atunci cand observi ca ti se modifica starea de dispoziție, ca treci de exemplu de la o stare de bucurie la una de ingrijorare, neliniste, tristete, iritabilitate, etc sau cand simti o emoție negativa vis-a-vis de o persoana sau de un eveniment, pune-ti intrebarea: „Ce-mi trece prin minte in acest moment?”. Analizeaza-ti gandurile din momentul in care ai simtit emotia si chiar si pe cele dinaintea acelui moment. Astfel, se face antrenarea in recunoașterea starilor de dispozitie si a gandurilor automate care le genereaza. Este important sa te uiti la ele cu blandete si sa vezi ce iti transmit despre tine. In loc sa te straduiesti sa lupti impotriva gandurilor negative, identifica-le, accepta-le, observa cum te simti si astfel vei intelege cum anume iti influenteaza ele modul in care te simti si sa te comporti. Bineinteles, putem alege si alte metode pentru gandurile noastre negative, cum ar fi: sa sa le respingem, sa le ascundem sub covor, sau sa le reprimam practic pe toate. Dar, am fi mai intelepti sau rationali?

Sa nu uitam ca emotiile noastre sunt reale, insa sunt raspunsuri, mai bine spus interpretari ale unor date, situații, contexte, fără o verificare  in prelabil a dovezilor care arata veridicitatea acelui gand; multi oameni isi inchipuie ca, daca ei se simt rau, situatia chiar este rea sau se inrautateste, fara a verifica daca acest lucru este adevarat. La o examinare mai atenta a faptelor, vom incepe sa privim lucrurile din alta perspectiva. 

Va doresc sa aveti in primul rand puterea de a va opri asupra gandurilor, pentru ca daca acest lucru se intampla, sunt mari sanse ca “suvoiul” gandurilor repetitive sa se diminueze si va invit sa impartasiti mai jos, intr-un comentariu, cand ati sesizat ultima data ca ceea ce ganditi negativ despre un eveniment sau o situatie era diferit, la polul opus chiar,  fata de realitate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *